DYSKUSYJNY KLUB FILMOWY

 



26 wt. – 27 śr. III – CHŁOPI, animowany, reż. DK Welchman, Hugh Welchman, Polska, Litwa, Serbia 2023, 116’ KS, N
Na tle zmieniających się pór roku i sezonowych prac polowych rozgrywają się losy rodziny Borynów i pięknej, tajemniczej Jagny. To właśnie kobiety, w szczególności tragiczna postać Jagny, znajdą się w sercu fabuły. Unikalny mikroświat wiejskiej wspólnoty stanie się pretekstem do opowiedzenia uniwersalnej i niesamowicie aktualnej historii. Historii o tragicznej miłości i życiu w małej społeczności, gdzie reguły i brutalne zasady gry wyznaczają każdemu określone miejsce w grupie, a wyjście poza ciasne ramy grozi upokorzeniem i odrzuceniem.



28 III czw.  – PIEŚNI WIELORYBÓW, dokumentalny, przyrodniczy, reż. Jean-Albert Lièvre,  Francja 2023, 82’ N
Wieloryby żyją na Ziemi od 40 milionów lat i są potężniejsze niż największe dinozaury. „Pieśni wielorybów” zabierają nas w podróż po Afryce, Azji, Oceanii, Arktyce i Antarktydzie, pokazując w spektakularny wizualnie sposób potęgę oceanu. Posłuchajmy wyjątkowego śpiewu niezwykłych istot, dzięki któremu komunikują się ze sobą na odległość tysięcy kilometrów. Wyruszmy z najlepszymi fotografami przyrody na świecie w coroczną wędrówkę podwodnych olbrzymów, pokazującą ich niezwykłe zdolności i bogate życie społeczne. Wieloryby w tym filmie opowiadają nam swoją historię i mamy wrażenie przebywania w skórze jednego z nich. To one są prawdziwymi strażnikami naszej planety i zapewniają jej równowagę. Oprócz zapierających dech w piersiach ujęć, posłuchamy także oryginalnej ścieżki dźwiękowej, w której wykorzystano muzykę między innymi Leonarda Cohena, Jóhanna Gunnara Jóhannssona, Sigur Rós czy Kronos Quartet. Polską narratorką filmu jest Margaret.

 



5 IV pt. – MAESTRO, biograficzny, dramat, muzyczny, reż. Bradley Cooper, USA 2023, 131’ N
Podczas wywiadu 70-letni Leonard Bernstein (Bradley Cooper) cofa się wspomnieniami do momentu, gdy jako młody chłopak odbiera telefon z elektryzującą wiadomością!
Zostaje poproszony, by za parę godzin poprowadzić Filharmonię Nowojorską. Mimo że to jego dyrygencki debiut, jako niebywale utalentowany zostaje nagrodzony owacją na stojącą i pochlebnymi opiniami. Świętując swój sukces, poznaje Felicię (Carey Mulligan), z którą spędza wieczór. Gdy dobiega on końca, nie chcą się rozstać, więc kobieta zabiera go do teatru swojego ojca, gdzie razem ćwiczą rolę i... zakochują się w sobie! Wkrótce romantyczna ekscytacja zmienia się w trwały związek, a ich małżeństwo zostaje wystawione na próbę, gdy Felicia odkrywa homoseksualne igraszki męża, aspirującego na pierwszego amerykańskiego dyrygenta i kompozytora wszechczasów...

 



8 IV pon. – PERFECT DAYS, dramat obyczajowy, reż. Wim Wenders, Japonia, Niemcy 2023, 123’ (pokaz przedpremierowy) N
Mieszkający we współczesnym Tokio Hirayama (w tej roli fantastyczny Kōji Yakusho, nagrodzony za swoją rolę na festiwalu w Cannes) to człowiek małomówny i zamknięty w sobie, jednak przepełniony miłością do świata i innych. Podążając za bohaterem, odkrywamy kolejne rytuały, w które angażuje się on z całkowitym oddaniem. Z czasem nawet prozaiczna praca Hirayamy, porządkującego miejskie toalety (każda jest architektonicznym arcydziełem), okazuje się niezwykłym ceremoniałem.

 



15 IV śr. – PIEŚNI ZIEMI, dokumentalny, reż. Margreth Olin , Norwegia 2023, 90’ (premiera) N
Reżyserka przed 30 laty opuściła rodzinny dom. Dziś odwiedza z kamerą górskie rejony zachodniej Norwegii, by podążając śladami swoich rodziców i przodków, odpowiedzieć sobie na pytanie: skąd jestem? Będzie to spotkanie z lokalną historią, ale przede wszystkim z dziewiczą w tym rejonie naturą, z nieustającym cyklem narodzin i śmierci.
Opowieść rodzinna zamienia się tu w zapierający dech w piersiach wizualno-dźwiękowy poemat. Stosując podwójną skalę – mikro i makro – film odsłania przed nami świat intymny i zarazem bardzo uniwersalny.

 



22 IV pon. – 20 DNI W MARIUPOLU, dokumentalny, reż. , Mstyslav Chernov, Ukraina 2023, 107’ N (Oscar 2024 – najlepszy film dokumentalny, premiera)
Bezkompromisowy dokument, którego nie da się zapomnieć: relacja dokumentująca zagładę tytułowego miasta, autorstwa jedynego dziennikarza, który pozostał w nim do końca.
Film Czernowa, który z narażeniem życia rejestrował rosyjskie zbrodnie wojenne i codzienne życie mieszkańców Mariupola, to nie reporterski zapis wydarzeń, ale przeszywający, pełen pasji dokumentalny akt oskarżenia. A jednocześnie pełnoprawne filmowe dzieło, zrealizowane z imponującą formalną dyscypliną. Niewiele filmów ogląda się w takim napięciu – od pierwszych minut aż po finał, ujawnia, w jaki sposób udało się wywieźć ten materiał z okupowanej strefy. Niewielu twórców z taką mocą pokazuje bezlitosne okrucieństwo wojny. Ale Czernow i ekipa nie czynią tego, by szokować. Ich intencją jest pozostawienie świadectwa – i wstrząśnięcie sumieniem świata.

 



29 IV pon. – RĘCE DO GÓRY, dramat polityczny, reż. Jerzy Skolimowski, Polska 1967, 77’ (cykl „Krótka historia polskiego kina część II: twórcy osobni”.) N
Film zbudowany jest z dwóch części.
Pierwsza składa się z luźno połączonych ze sobą ujęć: wspomnień i refleksji filozoficznych dotyczących twórczości filmowej i losu artysty we współczesnym świecie. Druga przedstawia zjazd absolwentów Akademii Medycznej w dziesiątą rocznicę ukończenia studiów. Po północy bankiet przeradza się w alkoholowe szaleństwo. W przerwach odczytywane są listy i telegramy od tych, którzy nie dotarli na spotkanie. Jeden z telegramów ma dość prowokacyjną treść i wzbudza złość w grupie kolegów. Postanawiają udać się do autora tego telegramu, by nauczyć go szacunku...


Karnet na trzy dowolne filmy w ramach DKF ważny do 30 czerwca 2024.
Wejściówki na pojedyncze seanse dostępne również w przedsprzedaży.

Początek seansów zgodny z godzinowym kalendarzem projekcji.