Geometria i pamięć

Bożenie Kowalskiej (1930–2023)
Wernisaż: 25.05.2024, godz. 13.00
Kurator: Mariusz Jończy
Czas trwania: 25.05.2024–16.06.2024
 

Wystawa ze zbiorów Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu, prywatnej kolekcji Bożeny Kowalskiej.

W czerwcu ubiegłego roku odeszła Bożena Kowalska, wybitna historyczka, krytyczka, teoretyczka sztuki, kuratorka wystaw, autorka książek poświęconych sztuce współczesnej. Organizatorka legendarnych plenerów dla artystów posługujących się językiem abstrakcji geometrycznej (Osieki, Orońsko, Radziejowice). Założycielka kolekcji sztuki współczesnej w Chełmie, Orońsku i Radomiu. Autorka monografii Jana Berdyszaka, Mariana Bogusza, Wojciecha Fangora, Jerzego Kałuckiego, Romana Opałki, Janusza Orbitowskiego, Henryka Stażewskiego i innych.

Po 2008 r. współpracowała z Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu, efektem były kolejne edycje plenerów (10 spotkań w radziejowickim Domu Pracy Twórczej), wystawy i dokumentujące je wydawnictwa, przede wszystkim jednak międzynarodowa kolekcja dzieł sztuki tej proweniencji, obejmująca kilkaset pozycji. Niemal rok po Jej odejściu, wyrazem pamięci o Bożenie Kowalskiej będzie organizowana przez „Elektrownię” wystawa. Przypomnimy Ją zespołem dzieł artystów, z którymi współpracowała na przestrzeni dziesiątek lat swojej aktywności. Ekspozycja zbudowana zostanie z dzieł pochodzących z kolekcji Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu i prywatnej kolekcji Bożeny Kowalskiej.

Prezentację określi szeroka propozycja rozstrzygnięć mieszczących się w programowych założeniach sztuki geometrycznej, obejmująca realizacje klasyczne dla języka geometrii, wywodzące się z tradycji przedwojennej awangardy, także te wynikające z późniejszych fascynacji nauką, techniką, konceptualizmem i sztuką medytatywną. Wybrana grupa artystów i ich dzieła pełnić będą rolę honorowego pocztu, wyrazu pamięci o Osobie, dla której dbałość o poziom i rangę sztuki wysokiej w przestrzeni publicznej, była celem nadrzędnym. Kuratorem wystawy jest Mariusz Jończy.